fredag 5 december 2014

Börskrasch

Tidigare idag läste jag i aktiespararnas tidning att en bubbla är på väg att skapas på börsen. Till följd av att Centralbanken har målat in sig i ett hörn där det blir allt svårare att genomföra en penningpolitik som får avsedd effekt.
På olika håll i världen pågår en kamp mot deflationen där inget land vill hamna i samma situation som Japan. Japans tillväxt har stått stilla de senaste 20 åren. Med nollränta och nu även rekordlåga oljepriser sjunker inflationsförväntningarna ytterligare. Detta gör att fler och fler söker sig till aktiemarknaden i sin jakt på avkastning vilket i sin tur skapar ytterligare kurslyft. Då är det bara en tidsfråga innan en överdrift skapas på marknaden och bubblan spricker. Stockholmsbörsen är nu uppe på rekordnivåer, högre än båda topparna innan IT-bubblan (2001) och finanskrisen (2008).

Den mer riskbenägne investeraren kan nu investera sina pengar  i bolag som ligger på "all time highest" och på så sätt surfa på vågen som skapats. Denne kan helt enkelt ignorera det faktum att en börskrasch närmar sig. Detta kan kortsiktigt ge en god avkastning men löper en stor risk att rasa ihop totalt.

Eller så kan man göra som mig. Alltså ställa sig halvt utanför marknaden och delvis ta del av uppgången men samtidigt vänta in en krasch. Lagom är bäst helt enkelt och det gäller att ha en bra balans i portföljen. Även om det är näst intill omöjligt att hitta köpvärda bolag i nuläget. När/om denna börskrasch infinner sig kommer jag att ha min likviditet i beredskap och plocka på mig alla mina drömbolag till "reapris".

Stockholmsbörsen sedan 1996


För övrigt funderar jag på att öka i Bonheur som fortfarande ser ut att vara den enda aktien som sjunker dessa dagar, aktien låg idag under 70 NOK. Jag tror fortfarande stenhårt på Bonheur som jag anser är ett kvalitetsbolag. Främst eftersom bolaget inte är helt beroende av just oljan utan bolaget bedriver verksamheter inom andra affärsområden som uthyrning av oljeriggar. Bolaget har även en växande vindkraftsverksamhet.

PS. nästa bolag till bevakningslistan blir Vardia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar