måndag 2 mars 2015

Tidig börskrasch i Vardia

Kollade mitt aktiekonto idag och upptäckte förskräckt att Vardia Insurance Group sjunkit 49 % i och med årsrapporten. Vad som orsakat kursraset är ett grovt fel i bokföringen som jag inte kommer gå in på, men som revisorn står ansvarig för. Förtroendet för ledningen i bolaget är alltså bortblåst. Även högre kostnader för bolaget i framtiden försämrade årsrapporten och som om det inte kunde bli värre så utlystes en nyemission. Jag kanske skulle tagit uppskjutandet av årsrapporten som ett varningstecken men det är lätt att säga i efterhand.

Jag sålde samtliga Vardia aktier som en gång låg på över 15 % vinst. Inköp 26,50 och sålt för 14,70 kr svider lite. Men jag är trots allt glad över att jag hade en mindre andel av portföljen investerad i detta bolag, vad jag förstått var det många anda som inte kom lika lindrigt undan. Jag får förstås också dra lärdom av detta: 1. Inte ha en för stor andel av portföljen investerad i ett och samma bolag (vilket jag inte hade i detta fallet). 2. Försöka att endast köpa bolag som uppvisat en längre historik av stabil vinst eller liknande. Ett annat sätt skulle kunna vara att endast köpa bolag med årlig utdelning.

Jag vill poängtera att detta kursras i Vardia i och med årsrapporten enligt mig inte var något som kunnat förutses i en djupare analys av bolaget. Om styrelsen i Vardia klarar upp vad som gått fel så har jag chansen att köpa in mig i bolaget igen när det blir nyemission. Men framtiden för Varia är oviss. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar