söndag 26 oktober 2014

Börja investera i aktier

Min tanke är att det är bra att börja investera i aktier tidigt. Jag kan vara mycket långsiktig och slipper ta större risker för att få utdelning inom kort. Här nedan skriver jag om hur jag själv gjorde när jag började investera i aktier i 3 enkla steg.

1. Börja läsa på om aktier. Gå till biblioteket fråga efter "aktie sektionen" och låna alla böcker du hittar. Börja kanske med att läsa lite mer "basic" böcker om vad en aktie och en fond är samt hur dessa fungerar (ifall du inte redan vet). Jag kommer publicera tips på böcker som jag tycker är bra och intressanta att läsa.
Börja kolla igenom börssidorna i nyhetstidningarna och bilda dig en uppfattning om vilka företag som finns med och vart respektive kurs befinner sig. Läs om aktier på internet, hemsidor som privata affärer är väldigt bra. 

Avanza bank app
2. Googla in på Avanzas hemsida och skapa dig ett konto. Jag själv föredrar Avanza mini eftersom courtaget är lågt (det finns nu även till 1 kr!), courtage är det man betalar i avgift när an köper aktier. Avanza mini passar säkert de flesta ungdomar eftersom de flesta inte handlar aktier för 100 000 varje dag. Självklart går det också bra att använda sig av någon av de andra nätmäklarna som NordNet och Aktieinvest.
En annan fördel med avanza är att de har en app. Ungdomar kan då byta ut sociala nätverk som facebook och instagram, och istället kolla aktiekurserna 3 gånger i minuten. Kanske investera i facebook istället?

3. Kolla igenom dina inkomster och utgifter. Förhoppningsvis får du lite över varje månad och går med vinst. Jag vill inte låta tjatig men om du inte går med vinst är det hög tid att du börjar kolla igenom dina utgifter.
Sedan är det bara att börja investera. Investera nu inte hela din budget på en gång utan vänta inn bra köplägen i de företag du intresserat dig för. Eller som "Mannen" (alltså Warren Buffet) själv skulle sagt "Det bästa som kan hända oss är när ett fantastiskt företag hamnar i en tillfällig svacka".

Lycka till med att investera och fortsätt gärna läsa min blogg för ytterligare uppdateringar om köptips och annat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar