onsdag 29 oktober 2014

Axfood "önskeaktien"

De flesta aktieinvesterarna kan inte låta bli att just nu kasta ett avundsjukt öka på de som i slutet av sommaren köpte aktier i Axfood, och som nu börjar ta hem vinsterna. Även jag har funderat på att ta in Axfood i portföljen men jag är inte beredd att betala över 350 kr för aktien.  

Mat och dryck företaget Axfood har rusat på börsen. Jag gillar bolaget eftersom det inte påverkas av konjunktursläget, man behöver alltid mat helt enkelt. Bolaget som äger matkedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra låg i september på cirka 345 kr. Sedan dess har aktien stigit till över 400 kr och ligger nu på runt 425 kr. Det hör till ovanligheterna att en högt värderad aktie i ett stabilt bolag med hög omsättning stiger med 24% på ett par månader.

Under denna tid har jag tänkt att aktien när som helst kommer att visa sig vara alldeles för övervärderad och därmed rasa. Detta skulle bli min chans att ta in bolaget i portföljen till ett överkomligt pris. Men kursen har i stället fortsatt att stiga i genomsnitt nästan 1,5 kr per dag vilket är mycket imponerande.
Min slutsats är att Axfood är ett bolag som kommer att stå på bevakningslistan länge eftersom det känns mycket avlägset att kursen kommer ner i 350 kr igen.

Aktiekursen sedan januari 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar