söndag 2 november 2014

Min syn på risk

Som rubriken avslöjat tänkte jag i detta inlägg berätta om hur jag ser på risk och hur jag väljer att hantera risk.

Jag tänkte börja med detta: Lägre risk=högre avkastning. Detta innebär att om man med en lägre risk och en stabil avkastning går med mer vinst än den som tar högre risk. Åtminstone i det långa loppet.

Ett exempel: Person nummer 1 väljer att ta en hög risk och går med en 20% avkastning i 10 år. Men till följd av den höga risken går personen med 100% förlust det elfte året. Dvs personen förlorar allt den investerat. Person 1 har då förlorat både vinsten och startkapitalet. Sedan kan denne bestämma sig för att ta en ännu högre risk för att komma tillbaka till de tidigare nivåerna eller eventuellt betala tillbaka skulder. I det läget kan en mycket olycksbådande ond cirkel uppstå.

Samtidigt har person nummer 2 valt att ha en lägre risk och på så sätt nått en stabil (låt oss säga) 8% genomsnittsavkastning år efter år, utan risk att senare förlora ALLT.
Om vi säger att personerna hade 200 000 kr i startkapital så landar person 2 på 466 327 kr medan person 1 landar på 0 kr. Jag vill också lägga till att person 1 har förlorat 11 investeringsår av sitt liv, så person 1 är därefter tvungen att ta en högre risk än person 2 om denne vill komma upp i samma nivå.

För mig är alltså det viktigaste att ta en lägre risk för att inte kunna förlora alla sina pengar helt plötsligt. Sen kan man aldrig undvika risken för en börskrasch men det kan jag leva med. 




Hur väljer då jag att förhålla mig till risk? Till att börja med investerar jag endast i aktier. Detta innebär en större risk än att investera i fonder eller räntor (just nu är det ingen poäng att investera i räntor). Fonder gillar jag inte eftersom jag anser att fondförvaltarna tar ut alldeles för hög avgift, samtidigt gör många inte sitt ytterst för att fonden ska gå bra eftersom de får betalt i alla fall.
Jag har heller inge preferensaktier i min portfölj, varför kan jag inte riktigt svara på men jag har inte funnit någon som jag gillat. Allt detta bidrar till en ökad risk i min portfölj.

Eftersom jag är relativt ung innebär detta att jag har råd att ta en högre risk. Jag är inte en 60-åring som precis kommit på att jag måste spara till pensionen. Så även om en aktie rasar brukar den hämta sig med tiden också med tanke på att jag tänkt långsiktigt den dagen jag valde att investera i aktien.
Om man ska prata om min portfölj har jag flera olika aktier från flera olika branscher, vilket också är viktigt när man ska sänka risken. Samtidigt tycker jag att man ska ha i åtanke att inte ha för många aktier i sin portfölj. En aktie som utgör mindre än 5% i portföljen tycker jag är onödig eftersom den påverkar så lite. Alltså rekommenderar jag att man ska ha ungefär 6-20 bolag i sin portfölj.
Andra saker som minskar risken är att ha investmentbolag i portföljen, jag som investerare värdesätter investmentbolag mycket högt. Dessa bolag liknar fonder genom att de investerar i andra bolag, men däremot tar förvaltarna inte ut stora avgifter.
Vilka aktier man investerar i är såklart också viktigt när man mäter risk. Mindre ej börsnoterade bolag innebär såklart en mycket större risk än att investera i stora bolag på large cap som levererat stabila vinster under lång tid.
Man väljer om man vill investera i "Luddes Datorer" eller H&M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar