onsdag 19 november 2014

Bevakningslistan

Jag har nu uppdaterat sidan "bevakningslistan" där jag redovisar de aktier jag är intresserad och till vilket pris. I tabellen finns en kolumn med beteckningen "kurstak" där jag skriver kursen som aktien köpvärd under. Detta kurstak är baserat på de analyser jag gjort om bolaget.
Jag har även en kolumn med beteckningen "köpvärd under" där jag suttit upp en kurs till vilken jag kan tänka mig att köpa aktien mindre långsiktigt. Eftersom dessa stabila bolag har aktier som alltid ligger långt över kurstaket kan och efter mindre tapp kommer de alltid tillbaka till tidigare högsta nivåer. I dessa fall handlar jag inte efter långsiktig utdelningsinvestering utan säljer och köper tillbaka när "köpvärd under" kursen understigits igen. Ett exempel är H&M som inte kommer att understiga 220 kr på väldigt länge, i H&Ms fall väljer jag att köpa aktien i en "tillfällig svacka" när aktien understiger 180 kr. Sedan säljer jag aktien när den nått upp till runt 310 kr vilket aktien gör i de flesta fall

Det är alltså meningen att jag ska köpa aktien när kursstart understigits. Den aktie som just nu ligger närmast sitt utsatta kurstak är däcktillverkaren Nokian Tyres. Bolaget är mycket lönsamt och jag tycker att aktien är undervärderad i nuläget. Men på grund av situationen i osäkerheten för verksamheten i Ryssland (som står för 34%) väljer jag att avvakta tills vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar