lördag 22 november 2014

Veckans avslut

Denna vecka blev lite av en ommöblering i portföljen. Ett inköp och två försäljningar gör att jag nu står halvt utanför marknaden. Efter de starka uppgångar under den senaste tiden anser jag att börsen snart måste falla tillbaka till lägre nivåer.

Hennes & Mauritz
H&M har hämtat sig mycket bra efter besvikelsen till kvartalsrapport i september. Aktien var åter igen uppe på tidigare högsta nivåerna över 310 kr. Bolaget brukar inte klara att hålla sig kvar på dessa nivåer under längre tidsperioder och jag kände därför att det var hög tid att sälja mitt innehav. En god vinst blev det vilket jag är mycket nöjd med. Jag gillar fortfarande H&M och anser att det är den bästa aktien på Stockholmsbörsen. Så nu är det bara att invänta ett kursfall och förhoppningsvis kunna köpa tillbaka aktien under 280-285 kr.

Investor
Jag köpte Investor för 245 kr vilket jag redan då tyckte var ett högt pris. Därefter hade aktien likt många andra bolag en svacka i mitten av oktober och jag ångrar att jag inte plockade på mig fler under den tiden. Sedan dess har aktien stigit hela 22% vilket är mycket imponerande. En anledning till varför jag tycker att Investor är det mest välskötta investmentbolaget i Sverige (jag är dock inte ensam om att tycka det). Jag sålde endast 60% av mitt innehav i Investor eftersom jag fortfarande anser att de kan stiga ytterligare till följd av en rekordlåg substansrabbat.

Nokian Tyres 
Det blev ett mindre köp i finska Nokian Renkaat Oyj eller Nokian Tyres, som var den ända köpvärda aktien i bevakningslistan. Priset hamnade på 22,58 euro samtidigt som euron låg på 9,4 kr. Jag anser att kursen nu har bottnat och kort sagt: uppsidan är stor för detta kvalitetsbolag. Ett positivt välkomnande fick jag också i fredags när aktien steg med 5%.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar