lördag 8 november 2014

Klövern pref

Jag har fortfarande inte gett upp om ett köp i Castellum. Kursen måste bara sjunka lite till för att priset ska bli det rätta. Jag väljer därför att avvakta och se hur bolagen inom fastighetsbranschen utvecklas den närmaste tiden, inte minst Klövern Pref som gör en nyemission.

Lite fakta om klövern pref: Klövern är ett växande fastighetsbolag som jobbar med visionen att skapa miljöer för framtidens företagande. Affärsidén är att med närhet och engagemang erbjuda kunden effektiva lokaler i valda tillväxtregioner.


Efter bolagsstämman gick klövern ut med ett pressmeddelande om nyemissionen. 7 miljoner aktier med teckningskursen 150 kr (vilket är ungefär samma nivå som aktien ligger på). Vid god efterfrågan kan antalet aktier ökas med högst 5,5 miljoner.

Klövern har på senare tid redovisat mycket goda resultat. Bolaget har jobbat aktivt och genomfört ett antal väsentliga fastighetsförvärv, samtidigt som den befintliga portföljen har fortsatt utvecklats väl. Klövern ser goda möjligheter till nya förvärv och fortsatt stark utveckling. För att kunna tillvarata dessa möjligheter har bolaget beslutat om denna nyemission av preferensaktier.

Klövern pref kommer att ge en årlig utdelning på 10 kr som delas ut kvartalsvis, vilket utgör en årlig direktavkastning på 6,7%. Klövern använder den amerikanska utdelningsmodellen där man får ta del av mindre utdelningar tidigare. Jag personligen föredrar den amerikanska modellen framför den svenska "allt på en gång" modellen. När utdelningen sker kvartalsvis skapas en stabilare kurs eftersom man tjänar mindre på att köpa och sälja aktier efter utdelning.
Klöver pref känns aningen "hypad" och jag tror att många kommer att vilja ta hem en tidig vinst, vilket kan skapa en skakig kursrörelse. Det kanske blir min chans att köpa på mig aktien under 150 kronors strecket. När aktien stabiliserats tror jag kursen kan jobba sig upp mot de tidigare högsta nivåerna på runt 170.

Jag väljer att avvakta och alltså inte anmäla intresse. Men om jag ser att kursen börjar med att sjunka blir det högaktuellt att köpa på mig klöver pref till ett bra pris, och med riktkursen satt till 170 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar